Online reviews: dit zijn de regels

Voor reviews op je website gelden regels. Zo zijn nepbeoordelingen verboden en mag je negatieve recensies niet zomaar weghalen. Doe je dat toch, dan kun je een boete krijgen die kan oplopen tot 2 miljoen euro. Ontdek wat wel en niet mag volgens de wet.

Je kunt je klanten de mogelijkheid geven om je producten of diensten te beoordelen. Die reviews plaats je op je website.

Positieve reviews kunnen waardevol zijn, want klanten vinden beoordelingen belangrijk. Veel consumenten lezen reviews voordat ze iets kopen. Maar voor het plaatsen van beoordelingen op je website moet je je wel aan regels houden.

Reviewbeleid verplicht uitleggen

Op je website moet je in je reviewbeleid uitleggen hoe je omgaat met beoordelingen. Daarin beschrijf je dat je alleen reviews van klanten plaatst en hoe je dat controleert. Bijvoorbeeld door klanten via een account beoordelingen te laten plaatsen. Ook geef je aan wat je doet om nepreviews te voorkomen. 

Zo kun je ook beschrijven dat je beoordelingen bekijkt en eventueel aanpast voordat je ze plaatst. Je mag een beoordeling alleen aanpassen als daar een gegronde reden voor is. Een racistische opmerking mag je bijvoorbeeld verwijderen.

Als je een reviewscore voor producten of diensten laat zien, vermeld dan ook hoe je dat cijfer berekent. Bijvoorbeeld doordat klanten 1, 2, 3, 4 of 5 sterren kunnen geven. De sterren kun je zien als cijfer, van een 2 tot een 10. Een score van 3 sterren staat dan gelijk aan het cijfer 6.

Beschrijf duidelijk wat je reviewbeleid is. Zorg ook dat klanten dat beleid makkelijk kunnen vinden op je website.
 

Regels voor plaatsen en verwijderen beoordelingen

Wees eerlijk en laat reviews zien van echte klanten. Je mag zelf geen reviews over je eigen producten of diensten plaatsen door je voor te doen als klant. Het is ook verboden op social media zelf likes te plaatsen om reclame te maken voor je websites, producten of diensten.

Je mag iemand wel betalen of bijvoorbeeld een product schenken om een review te schrijven. Maar alleen als je dat duidelijk aangeeft. Bijvoorbeeld door de tekst ‘gesponsord’ toe te voegen aan de beoordeling.

Als je een negatieve review verwijdert, vermeld dan de reden. Bijvoorbeeld als de beoordeling aantoonbaar niet klopt of oneerlijk is. Als je kunt aantonen dat de negatieve review nep is, hoeft dat niet.

Vanaf je eigen websites kun je linken naar andere websites waarop jouw producten of diensten zijn beoordeeld. Als je dat doet, moet je wel zeker weten dat die reviews echt zijn.
 

Boetes tot 2 miljoen euro

De Autoriteit Consument en Markt en de Autoriteit Financiële Markten bewaken de regels voor online reviews. Houd je je niet aan de wet, dan kunnen zij boetes geven. 

Die boetes kunnen oplopen tot 4 procent van je jaaromzet, of een maximumboete van 2 miljoen euro. Als je vaker een fout maakt, kan de boete zelfs oplopen naar 10 procent van de jaaromzet.
 

Ontdek hoe je bedrijf ervoor staat

Check met de MKB Diagnosetool hoe jouw bedrijf presteert en maak onderbouwd keuzes voor je volgende stap. Je krijgt in 10 minuten onder meer inzicht in de waarde van je bedrijf, je financiële gezondheid en je online zichtbaarheid. De tool is geschikt voor zowel ZZP als MKB.