Doe je mee met Black Friday? Let op deze nieuwe regels

Op 24 november is het Black Friday. Een uitgelezen kans om je omzet te verhogen. Ga je je producten extra in de (online) etalage zetten of stunten met je prijzen? Let erop dat er vanaf dit jaar nieuwe wet- en regelgeving geldt. Onder meer voor het geven van kortingen, reviews op je website en het betalen met persoonsgegevens. In dit artikel vind je de tien belangrijkste wijzigingen en wat dit voor jou betekent.

1. Vermeld de werkelijke korting

Als je je prijzen gaat verlagen, moet je eerlijk zijn over je korting. Dat betekent dat je bij een 'van-voor'-prijs uit moet gaan van de laagste prijs die je gebruikte in de 30 dagen voorafgaand aan de Black Friday actie. Je mag dus geen ‘willekeurige’ van-prijs meer vermelden om je korting groter te laten lijken.

2. Informeer je klant over datagebruik

Bied je je klanten een persoonlijke aanbieding op basis van de informatie die je over ze hebt, bijvoorbeeld hun zoekgedrag op internet? Dan moet je je klanten voor de aankoop laten weten dat je die informatie hebt gebruikt voor het doen van een gepersonaliseerd aanbod. Stel dat je als webshopeigenaar je bezoekers een buggy aanraadt omdat zij eerder op die zoekterm hebben gezocht op internet, dan moet je daar transparant over zijn. Bijvoorbeeld door een mededeling op de betaalpagina te plaatsen.

Daarnaast kun je tot en met 2023 nog gebruik maken van cookies om informatie te verzamelen over je websitebezoekers. Bijvoorbeeld over hun online surfgedrag en hun interesses in je webshop of Black Friday-pagina. Vanaf 2024 is het verboden om met zogeheten ‘third party cookies’ gegevens te verzamelen.

3. Garantie: verkeerd gebruik bewijzen

Sinds april 2022 gelden er aangescherpte garantieregels voor de verkoop van je producten. Je moet nu als verkoper bewijzen dat een product kapot is doordat je klant het verkeerd heeft gebruikt. Dit is de omgekeerde bewijslast. Voorheen moesten klanten aantonen dat zij het product correct hadden gebruikt en het defect niet hun schuld was. Verder moet je garantieformulier duidelijk zijn over de garantieprocedure en -voorwaarden.

4. Verplichte software-updates

Als je digitale producten zoals smartphones, printers, beveiligingscamera’s of babyfoons levert die software-updates nodig hebben tijdens het gebruik, ben je verplicht deze updates te leveren. Een update is verplicht als je product zonder de update niet (goed) werkt na een bepaalde tijd of gevoelig is voor hackers. Deze regel geldt zowel voor nieuwe als gebruikte of geïmporteerde producten. Houd rekening met de AVG: als je ervoor kiest je klanten per mail te informeren, heb je daarvoor hun toestemming nodig.

5. Controleren online reviews

Sinds 28 mei 2022 gelden er nieuwe regels voor het gebruik van reviews op je website. Je moet nu aangeven hoe je aan reviews bent gekomen. Dat doe je door bijvoorbeeld IP-adressen te controleren of te vermelden dat je nagaat of de afzender werkelijk het product heeft gekocht. Ook mag je negatieve reviews niet verwijderen, tenzij ze aantoonbaar nep zijn.

6. Meer rechten ontvanger nieuwsbrief

Vertel de inschrijver van je nieuwsbrief duidelijk hoe lang ze geabonneerd zijn op je digitale dienst en hoe ze zich weer kunnen uitschrijven. Wil je je Black Friday klanten een nieuwsbrief sturen, bijvoorbeeld over nieuwe aanbiedingen, events of shopmiddagen? Weet dan dat klanten deze binnen veertien dagen zonder reden mogen opzeggen. Als ze zich uitschrijven, moet je direct de verwerking van hun klantgegevens stoppen en deze verwijderen.

Wil je je klanten na hun Black Friday-aankoop actief benaderen, bijvoorbeeld met e-mailmarketing of telefonische acquisitie? Check dan wat je wel of niet mag doen met persoonsgegevens die je hebt verzamelt tijdens het aankoop- en bestelproces. Je mag de financiële en adresgegevens namelijk niet zomaar gebruiken voor marketing. Wat wel is toegestaan, lees je in de privacywetgeving van de AVG.

7. Reclameregels voor influencers

Influencers moeten zich vanaf 1 juli aan de reclameregels van de Mediawet houden als ze je product promoten. YouTubers, TikTokkers en Instagrammers met meer dan 500.000 volgers moeten duidelijk zijn over hun commerciële boodschap en jongeren beschermen voor schadelijke content. De content mag bijvoorbeeld niet misleidend of kwetsend zijn. Voor influencers gelden, net als voor TV, de algemene reclameregels.

8. Betalen met persoonsgegevens

Klanten die betalen door hun persoonsgegevens te delen, bijvoorbeeld voor muziek, apps of software, hebben dezelfde rechten als klanten die betalen met geld. Oftewel: de rechten en plichten uit de AVG gelden voor iedereen die producten bij je afneemt, ongeacht wat je in ruil daarvoor van hen hebt ontvangen. Zorg dus dat je bedrijf AVG-proof is, voor elke ‘betalende’ gebruiker van je digitale dienst.

9. Tabaksreclame verboden

Sinds 1 juli 2022 mogen alleen tabaksspeciaalzaken in hun zaak reclame maken voor de verkoop van tabakswaren of e-sigaretten. Andere bedrijven die rookproducten verkopen, mogen dus geen reclame maken. Tabaksspeciaalzaken zijn zaken die uitsluitend rookproducten, rookaccessoires, loten en dagbladen verkopen, of meer dan 75% van hun maximale omzet van 700.000 euro uit de verkoop van rookproducten halen. Beide moeten geregistreerd zijn bij de NVWA. Heb je een tabaksspeciaalzaak? De tabaksreclame mag niet, bedoeld of onbedoeld, van buiten de winkel zichtbaar zijn.

10. Verkopen via een platform

Vanaf 1 januari 2023 zijn verkoopplatforms verplicht om gegevens van verkopers rechtstreeks door te geven aan de belastingdienst. Verkoop je dus producten op een platform? Dan moet dit platform sommige informatie, zoals je omzet, rekeningnummer, naam en adresgegevens, doorgeven aan de belastingdienst.